Ho Chi Minhstad Vietnam

1 december 2019 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Maandag 25:

vandaag met Dian naar wat Phra kaew een tempel geweest en naar het Grand palace. Bij de erg indrukwekkend van kitscherigheid. We kwamen het paleis niet in omdat ik mijn sarong vergeten was moest ik een foei lelijk ding kopen. Dian had wel een sarong mee maar geen t-shirt met mouwen dus die moest een afschuwelijk T-shirt kopen. Zo gingen we het paleis in. Na het paleis liepen we richting de tempel onderweg bij de 7eleven( supermarkt) kwamen we Robbert tegen. Hij was alleen en vond het wel leuk met ons mee te gaan naar de tempel. Zo gingen we met z’n drieën Robbert moest nog een beruchte olifantenbroek kopen om de tempel binnen te mogen. ‘S avonds zijn Dian en ik samen naar een skybar geweest we kozen voor de beroemdste, de lebua skybar. Hier is de film hangover2 opgenomen. Een prachtig uitzicht over de stad. We kochten een veel te dure cocktail. Want ja cocktailbar eh. We gingen na flink te onderhandelen met de tuk tuk weer terug naar het hostel.

Dinsdag 26:

helaas was Dian vanmorgen veder gegaan naar Chiang mai. Ik sliep uit en besloot de fietstocht van Co van Kessel te gaan doen. Erg bekend onder Nederlanders. We fietsten door smalle steegjes en kwamen op plekken waar je normaal niet zo snel zou komen. We vaarden over de smalle kanaaltjes van Bangkok met een long-tail boot met een vrachtwagenmotor.  De gids sprak vloeiend Engels (erg bijzonder voor Thailand). ‘S avonds had ik nergens zin in. Ik miste Dian en wilde niet alleen ergens gaan eten. Maar zoals altijd bij backpacken komt alles goed. Zo vroeg Rick of k zin had om mee te gaan eten. We gingen weer naar Khao san en aten een pad Thai( hoe kan het ook anders) we liepen iedere souvenir winkel in op zoek naar een vingerhoedje en een sneeuwbal. Beide helaas niet kunnen vinden. Overal verkopen ze een hoop troep als neppe merkkleding en prullen met olifanten er op.

Woensdag 27:

De wekker ging om 6:00, en om 7:00 werd ik opgehaald voor een dagtripje naar een floating markt en de trainmarkt. De floating markt zijn drijvende winkeltjes waar je in een bootje langs vaart, ook zijn er bootjes met eten die langs varen. Grappig om te zien maar ik vond het niet heel erg bijzonder. De trainmarkt was geweldig. Een markt langs de treinrails hier passeren 4x per dag 2 treinen. Binnen een minuut worden alle schermen van de kraampjes ingeklapt en al toeterend komt de trein voorbij. Hij rijd letterijk over de producten heen. En je staat op z’n 30cm van de trein. Zodra de trein voorbij is worden de stalletjes weer uitgeklapt en dient de rails als looppad tussen de kraampjes. Om 17:00 was ik op het vliegveld van Bangkok. Tijd om door te vliegen naar Ho Chi Minhstad, ik had geluk en had een driezit voor mezelf, heb heerlijk even liggen slapen in het vliegtuig. Aangekomen op het vliegveld snel een hotel geboekt voor die nacht. Aangezien ik al een paar nachten een snurkende kamergenoot had was ik even toe aan een goede nacht in een mooi hotel.

Donderdag 28:

wederom weer uitgeslapen en vervolgens met de grab( de Uber van hier) door naar het centrum. Voor wie denkt dat Bangkok een chaos is. Ho chi Minhstad is nog 10x zo erg. We deden bijna 40min over een ritje van 5,5 km. Het wemelt van de scooters en iedereen heeft een abonnement op de toeter. Ohja ze rijden hier weer aan de rechterkant. Gek ik moet hier zo extreem aan wennen. Heb steeds het idee dat we aan de verkeerde kant rijden. Moet je zien wat 6 weken met je doet.

Ik besloot naar het oorlog musea te gaan. Over de vietnamoorlog. Deze oorlog heeft ruim 17jaar geduurd. Het was erg druk en overal waren gidsen hard aan het praten in vreemde talen waardoor ik me moeilijk kom concentreren op de informatie. De meeste informatie die over de oorlog te vinden is vanuit het Amerikaans. In het musea laten ze het heel duidelijk zien vanuit de ogen van de Vietnamezen. Na de oorlog zijn er veel misvormde mensen geboren. Ook hier waren afbeeldingen van. Mensen met tenen aan de handen of zonder ogen. Na 10x verkeerd gelopen te zijn en verschillende locals die tegen me zeiden dat ik mijn telefoon moest opbergen. Ben ik toch op de navigatie en laatste procent batterij in het hostel aangekomen.

Vrijdag 29:

Vandaag een tour naar de mekong delta geboekt. Eerst was het plan om dit op eigen houtje te doen maar omdat ik nog maar twee weekjes heb toch maar met een tour mee. In een bus volgepropt met toeristen waarvan de meeste Chinees. Richting de mekong delta. Eigenlijk vond ik dit veel op Rotterdam lijken. Ruime rivieren en een eind verderop de oceaan. Er was zelfs een soort Erasmusbrug.

We stopten op verschillende eilandjes. Op een eiland kon je met een hengel met een vis er aan krokodillen voeren. Deze arme beesten lagen met z’n 30 stuks in een veel te klein vijvertje. Voor z’n €0,20 kocht je een vis. De Chinese toeristen vonden het geweldig. Ik vond het meer zielig. En doodeng want zo’n stevig hekje stond er niet om heen.

Daarna bezochten we nog een tempel. In de ramen waren haken kruizen verwerkt. De Vietnamezen geloven dat het geluk brengt. Best vreemd om dat zo te zien.

Zaterdag 30:

Wekkertje gaat weer vroeg. Vandaag staan de cu chi tunnels op het programma. Uiteindelijk pas om 8:00 opgehaald. Maarja wel uitgebreid kunnen ontbijten. Het was bijna twee uur rijden. Het museum was interessant. Ongelofelijk dat deze mensen onder de grond woonden. In smalle tunnels die totaal 250km lang zijn. Er waren een hoop bodytraps on de Amerikanen in de val te lokken. Ze kwamen hierin vast te zitten en konden er niet meer uit. Na het musea was er de mogelijkheid om met een geweer te schieten. Ik koos voor een AK47 volgens de gids was dat een goede keus. Wat een ervaring! Schieten met een oorlogs geweer. Een beetje dubbel wel maar z’n kans krijg je ook niet vaak.

Om 16:00 waren we weer terug in Ho Chi Minh en heb ik nog wat sightseeing gedaan. Deze stad voelt erg westers aan. Hier wonen ook de rijkste Vietnamezen. Het is duidelijk dat Vietnam Franse invloeden heeft. Zo staat er ook een notre-Dame. Helaas stond hij in de steigers. Maar alsnog wel een mooi gebouw.

Zondag 1:

Vandaag een dagje aan het strand gelegen. Zo rood als een tomaat geworden. Het strand was een soort Scheveningen voor de Russen. Veel andere toeristen dan Russen waren er niet. K heb een beetje het verkeerde hostel gekozen. Weinig mensen om leuk mee te praten. Maar goed daarom reizen we snel door naar Hoi an.

Een local vertelde me dat er 14miljoen mensen wonen in Ho Chi Minhstad en er meer dan 7miljoen scooters rond rijden. Echter op internet vond ik dat er ruim 8miljoen inwoners zijn. (Info van 2019) Dus ik weet ook niet meer wat ik moet geloven. Een grote stad is het in ieder geval wel.

1. Ria:
    1 december 2019
    Wat een prachtig land.
    Schitterend.
    Leuke foto's.
  2. Rita:
    1 december 2019
    Weer een prachtig verhaal en zeker ook geweldige foto's. Wat een geweldige reis.
  3. Sanne:
    4 december 2019
    Hahaha dat zo rood als een tomaat geworden herken ik zo goed 😂

Als we zo terug in nl zijn rijden wij aan de verkeerde kant haha