The last story

13 december 2019 - Hanoi, Vietnam

Zondag 8:

Vandaag uitgeslapen als ontbijt koos ik bananen pannenkoek alleen de bananen waren ver te zoeken. Daarna opzoek gegaan naar een egg coffee. Ik kwam terecht in een klein cafeetje waar alleen locals waren die me allemaal erg raar aankeken. Alsof ik verdwaald was. Wist ik tenminste wel zeker dat ik echt goede egg coffee ging scoren. En inderdaad best te pruimen. Alhoewel het eigenlijk naar slappe koffie smaakt met een soort meringue. Behoorlijk zoet dus. Als lunch besloot ik weer naar mijn favoriete eet tentje te gaan om een broodje te scoren. Nog wat door de stad geslenterd met Fabian van het hostel die ik tegenkwam. Rest van de dag aan de rooftopbar gehangen bij het hostel. Nu wel serieus echt een gezellig hostel gevonden. Een Israëliër die dacht wiet gekocht te hebben bleek gewoon tabak te zijn. Ik lach me weer stuk.

Maandag 9:

Vandaag met de bus naar Cat ba. Een uur later dan afgesproken werden we opgehaald. 2 jongens van het hostel gingen ook naar Cat ba. Dus met z’n drieën die kant op. Eenmaal aangekomen hadden we niet echt fit om nog veel te doen. Eerst geluncht en daarna naar een viewpoint gelopen. Een prachtig uitzicht over de baai en alle rots eilandjes hier zonsondergang bekeken. De rest van de avond hebben we bij rooftopbar gehangen. Gezellig opgeven moment waren we met 4 Nederlanders en 4 Belgen. Nog ergens een cocktail gaan drinken. Waar het 1+1 gratis was. Moesten we er eind van het liedje 7 betalen. Ipv 2. Na ruim 20min onderhandelen kregen we dan onze zin. Maar zo gaat dat hier met alles. De bonnen kloppen NOOIT!

Dinsdag 10:

Vandaag goed uitgeslapen. K moet het er nu nog maar even van nemen want voor ik het weet begint het leven in Nederland weer.

Uiteindelijk gingen we pas om 14:00 op stap. Je raad het al... De boys waren te laat thuis gekomen. Dus ik dreigde alleen weg te gaan. Al voelde k daar stiekem niet zo veel voor. Met de scooter naar het nationale park. Eenmaal boven hadden we een prachtig uitzicht. ‘S avonds was de finale van de asiacup  Indonesië tegen Vietnam. Het hele dorp liep uit om op een groot scherm de finale te kijken. Uiteindelijk won Vietnam met 3-0 wat een gaos. Iedereen ging rondjes rijden met de scooter. Geniaal om dit te zien.

Woensdag 11:

Vandaag stond een dagtrip door Halong Bay op het programma. Om half 9 werd ik opgehaald. Eerst vaarden we naar monkey island. Zoals de naam het al zegt een eiland vol met apen. Het was een hele klim en geklauter naar de top. Oké ik was van te voren gewaarschuwd dat we onze tas op de boot moesten laten maar ik was weer eigenwijs en dat heb ik geweten. Ongeveer halverwege de klim sprong er uit de bosjes een aapje hij sprong recht op m’n rug. Zn doel was duidelijk mijn waterfles, die aan de zijkant van m’n tas zat. Ik dacht die krijgt hij nooit open want de dop zat verzegeld met een plastic. Maar hij zette z’n tanden er in en drinken maar. Ik kreeg me toch een paar lelijke tanden te zien van hem. Hij sprong nog bij iemand anders op dr rug en maakte de rits van de tas open. Niets gestolen veder. Ik ben maar niet naar de top gegaan. Was een beetje bang geworden. De apen waren erg agressief. We vaarden veder tussen prachtige rotsblokken. Tussen de middag gingen we met de kano veder. Ik deelde de kano met een Spaans meisje die amper Engels kon. Maar ze heeft me wel leren kanoën en we hebben een hoop lol gehad. We vaarden door grotten waarna we weer in een soort baai kwamen waar je alleen per kano kon komen. Ook al was het eigenlijk veel te koud. We hebben toch nog even gezwommen. Het water was prima van temperatuur.

Iets later dan gepland waren we terug bij het hostel. De bus die me terug naar Hanoi zou brengen stond al op me te wachten. Wel netjes dat hij heeft gewacht!

Donderdag 12:

Na een beroerde nacht. Lees: slapen in dorms met snurkende kamergenoten. Vanmorgen richting de ‘trainstreet’ gelopen. ( beetje t zelfde als in Bangkok) Een spoorlijn die middenin de straat ligt. Eigenlijk is dit per okt. 2019 gesloten voor toeristen. Maar ik ben natuurlijk eigenwijs. Op elk punt waar je het spoor op kan staat politie maar die spreken zo gebrekkig Engels dat ik net deed alsof ik ze niet begreep. Toch even snel een fotootje kunnen schieten. Helaas komt de volgende trein pas om 7uur vanavond. Daar gaan we dus niet op wachten. Veder door de stad gezworven.  Coffee gedronken bij ‘the note coffe’. Een koffietentje vol met post it’s. Hanoi is een vreselijk drukke stad. Je voelt de uitlaatgassen van scooters langs je benen. Op de stoep lopen is niet mogelijk want daar staan terrasjes of scooters geparkeerd. Best vermoeiend om hier te lopen.

Vannacht een leuk hotel geboekt. Morgen is dan echt de allerlaatste dag aangebroken.

Vrijdag 13:

Ik heb gister denk ik iets verkeerd gegeten. Werd ziek wakker. Toch maar even naar het ontbijt gegaan en iets kleins gegeten. Vervolgens weer in bed gedoken en 5min voor 12 checkte ik uit. Waren de schoonmaaksters niet zo blij mee. Die stonden al 3 kwartier op de gang te wachten en klopten regelmatig op m’n deur. De rest van de dag wat door de stad gelopen en geshopt maar niets gekocht. Ik ontmoete Jonathan uit Rotterdam we liepen samen nog een uurtje langs het meer in de stad. Toen zat het er voor mij toch echt op. Liep terug naar het hotel om m’n backpack te op te halen en ging met de taxi naar het vliegveld. Begin me inmiddels nog beroerder te voelen. Tig keer de wc bezocht op het vliegveld.. dit gaat een lange vlucht worden...

Bedankt voor het lezen allemaal en tot snel 😊

1. Rita:
    13 december 2019
    Bedankt voor al je leuke verhalen, je hebt ons goed op de hoogte gehouden. Ik hoop dat je je niet al te ziek voelt tijdens de lange reis terug. In ieder geval een goede terugreis toe gewenst, en daarna nog even thuis bij komen
  2. Margreet Kool:
    13 december 2019
    Dankjewel Rita! M’n vlucht is helaas gecanceld. Vertrek morgenochtend.
  3. Anja Bakker:
    13 december 2019
    Haai wat gaat de tijd snel zat echt op je verhalen te wachten.
    Wens je een goede vlucht jammer dat je je zo beroerd voelt
    Groetjes Anja
  4. Ria:
    13 december 2019
    Wat een belevenis deze reis!
    Goede en veilige vlucht alweer naar huis.